Min skoldag och eftermiddag

Två bilder från mitt klassrum i Spanien. 

Idag hade jag en kort skoldag. Bara tre lektioner, fysik, biologi och kemi. biologin är ofärståelig. Hon babblar på hur mycket som helst och jag föstår inte ett ord. Idag satte jag mig och skrev på svenska i mitt block. Det är ju ändå ingen som förstår vad det står.

I kemin förstod jag ju inget heller innan men nu har läraren haft två "privatlektioner" med mig och förklarat allt på engelska. Så sjukt snällt! Och han försökte säga saker på svenska med vilket var väldigt kul. Idag förstökte han säga "jon" och det gick faktikst ganska bra men så skulle han testa att stava till det och då skrev han "juug". Hahha jag förstår att de har svårt att uttala skrivna ord på svenska om "juug" för dom låter som "jon".

Efter lunchen hemma gick jag till el río och läste lite i Harry Potter. Efter en halvtimme eller liknande kom en familj och satte sig på bänken mitt emot och de pratade svenska!! Det kändes så konstigt att just där jag väljer att sätta mig i en 6km lång park i ett annat land sätter sig även en svensk familj. När jag började plocka ihop mina saker ett tag senare kom mamman i familjen fram till mig och frågade om jag var svensk. Jag hade nog stirrat lite för mycket eller så såg hon att jag hade en svensk-spansk ordbok med mig. Hur som helst så pratade jag lite med henne innan jag gick.

Nu är jag hemma igen och har precis skypat med min vän Fanny. Mycket trevligt! Snart är det dags att äta. Eller nej förresten klockan är ju bara tjugo över åtta. Cirka 1,5 timmar kvar. Suck.

Kommentarer
Postat av: Pappa

El rio verkar vara helt fantastiskt fin av de bilderna jag sett. Finare än klassrummet ;)Inga smartboards? Maria eller Jesus på väggen? Ha det gott! Kram

Svar: Definitivt finare än klassrummet! Jag vet inte vem det är men det är en tjej i alla fall. Det borde ju dock vara Maria. Skolan heter till och med Pureza de Maria... Kram!
Tilda Alnervik

2013-09-26 @ 08:36:27
Postat av: Sanna

Kul med en bra lärare som hjälper till lite extra 😃 du vänjer dig nog snart vid mattiderna, annars får du ha ett litet extra skafferi på ditt rum 😉

Svar: Ja det är jättebra. Jag gillar honom mycket. :) Haha ja jag får väl ha det. Dock är det största problemet inte att jag är hungrig utan att jag lägger mig så himla sent, för efter middagen sitter jag alltid vid datorn som jag skulle gjort i Sverige. Dumt dumt... ;)
Tilda Alnervik

2013-09-26 @ 08:54:48
Postat av: Mamma

Du får fråga biologiläraren om du kan få privatlektioner där också. Nu är jag i Sverige och på väg med buss mot Jkpg. Kramar

Svar: Nej usch det vill jag inte. Jag förstår inte ett ord av vad den läraren säger. Haha! Okej ha det bra i Sverige. Kram!
Tilda Alnervik

2013-09-26 @ 14:57:46
Postat av: Anonym

Hej! Jag läser din blogg eftersom jag nu när ansökan öppnar ska söka med IPK/UHR till ett år i Tyskland/Österrike. Jag är så otroligt nervös för att inte komma med. Har drömt om att åka som utbytesstudent så länge som jag kan minnas och går nu äntligen första året på gymnasiet så att jag kan söka. Har du några tips på vad man ska tänka på vid ansökan och intervju? Vet du om alla som ansöker får komma på intervju eller plockas vissa bort redan efter ansökan? Jag kan verkligen inte tänka mig något värre än att inte bli antagen, eftersom detta är min enda chans då alla andra organisationer har så sjukligt höga avgifter. Tack på förhand för svar :)

Svar: Jag ska göra ett inlägg där jag svara på frågorna så att andra kan se om de är intresserade. Svaret kommer upp imorgon. Tack för kommentaren. :)
Tilda Alnervik

2013-09-26 @ 21:12:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0