Biología och andra saker

 
Hola! Idag gick jag till min kontaktperson igen och sa att jag inte förstår något på biologin och frågade om jag kan byta. Han sa att jag kanske kan göra det efter första utvärderingen i så fall men då måste jag ha matte och det har jag ju redan fast en kurs under. Så jag är nog fast med biologin. Han gick i alla fall och pratade med läraren så att hon skulle förstå att jag inte förstår (haha) och nu har hon gett mig en adress till en hemsida som har lite lättare språk och mycket mindre mängd information så att det blir lite lättare för mig. Dock skämde hon ut mig som vanligt. Hon bad mig komma fram längst fram i klassrummet och så pratade hon med mig medan alla lyssande. Portugisen var dock med mig där framme men hon förstod ju. Alla skrattade varje gång jag inte förstod vilket var lagom pinsamt, haha! Dock tror jag de skrattade mest åt läraren för hon verkar inte förstå att jag kan så pass lite spanska och ingen verkar gilla henne speciellt mycket.

Efter skolan tog jag en liten runda till stan. Jag älskar att gå omkring själv i butiker och slippa tänka så himla mycket. Eller snarare tänka på det jag själv vill tänka på och inte bara massa spanska ord hit och dit. Jag gick in på El Corte Inglés och köpte en bok. Jag gick faktiskt till en anställd och frågade om de hade en viss bok och hon förstod vad jag menade och gick och hämtade den. La última canción (The Last Song) av Nicholas Sparks. Jag såg filmen för länge sedan och har för mig den var bra så kan bli kul att läsa boken, om jag nu blir klar med Harry Potter någon gång.

Väl hemma igen gick jag in på hemsidan som biologiläraren gav mig och har nu gjort anteckningar till första delen av tre. Det är så de jobbar här i Spanien. I alla fall i min skola. På lektionerna stryker de under viktiga meningar i boken och sedan när de kommer hem gör de fina anteckningar med massa färger och sånt. Jag gillar faktiskt studietekniken här. Visst är det supersmidigt hemma när läraren gör organiserade anteckningar åt en och man bara skriver av (tänker på min kemilärare hemma) men när man gör dem själv så kommer man förhoppningsvid ihåg lite mer så blir det lättare att plugga inför provet.
 
En annan sak jag kan berätta är att vi började på ett nytt kapitel i kemin idag och nu är jag helt lost igen. Suck. Detta verkar ännu svårare än det första. Om jag inte förstår på nästa lektion får jag väl be läraren att hjälpa mig igen.
 
Nej nu måste jag forsätta med biologin. Och sedan ska jag titta på senaste avsnittet av Svenska Hollywoodfruar. Mitt favoritprogram, haha! Ha det bra så hörs vi snart igen.

Kommentarer
Postat av: Sven L

Ahh, förstår läget. Jag har många gånger kännt mig MINST lika korkad när jag inte förstår. Tycks ofta vara så att när man säger att man inte förstår så upprepar de samma fraser men med högre röst...
Nå, nu har jag läst Smallville på franska och håller på med Sagan om Ringen. Jag kan ju handlingen "utantill", så då kan jag slira förbi besvärliga ställen.
Fast SmallVille borde fungera att läsa på spanska. I princip bara presens och imperfekt.

Svar: Ja det är inte lätt att lära sig ett nytt språk!Niceville heter boken. Ja det är ju bra att läsa något man redan kan.!
Tilda Alnervik

2013-09-30 @ 19:47:19
Postat av: Pappa

Kärringen verkar vara helt totalkorkad. Ta med din mobil och kolla på "Hollywoodfruar" på Biologilektionen istället. Inga betyg som sagt. Glöm inte det :) Kram

Svar: Haha det hade varit väldigt skönt att göra det faktiskt!
Tilda Alnervik

2013-09-30 @ 20:47:30
Postat av: Mamma

Oj oj oj, funkade det att se favoritprogrammet? Borde inte funka men du har väl flyt som vanligt.
PS. Sven menar "Niceville". Smart att läsa en bok där du kan och tycker om handlingen. Kramar

Svar: Ja det har alltid funkat i Frankrike med. Kommer du inte ihåg att jag satt en sommar och tittade igenom tre säsonger?
Tilda Alnervik

2013-09-30 @ 23:24:11
Postat av: Anonym

Jo, just det. Det minns jag faktiskt.

Svar: :)
Tilda Alnervik

2013-10-01 @ 18:23:51
Postat av: Mamma

Mamma var det som skrev och jag är ju inte precis anonym. =)

2013-10-01 @ 18:24:32
Postat av: Jonna

Låter som att läraren inte har alla hästar i stallet som inte fattar att du inte förstår.

Du ser för övrigt ut att ha ett mysigt rum! :)

Kram

Svar: Nej det har hon verkligen inte. Men alla säger att hon är lite "loca" (galen) och det verkar stämma ganska bra.
Ja rummet är mysigt! Litet, men det gör inget. Kram! :)
Tilda Alnervik

2013-10-01 @ 18:49:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0