El día de la Pureza

 

Portugis, spanjor, portugis, italienare, jag, svensk, spanjor, spanjor


Fotbollsmatchen mellan 1:orna och avgångseleverna


Längst till vänster i bild ser ni min idrottslärare och längst till höger har ni en gullig nunna

Ännu en bild på fotbollsmatchen. PS: Jag tog alla bilder från facebook från en klasskompis.

Hej! Igår var en mycket intressant dag. El día de la Pureza. Det är mer eller mindre min skolas dag och de firar Jesus mamma María eller något. Skolan heter Pureza de María så jag tror det har något med det att göra hehe. Dagen började klockan nio med att vi samlades i klassrummet där vår mentor pratade lite valenciano vilket jag inte förstår.

Sedan gick vi ner till skolgården där det var en massa stolar utställda och ett altare uppbyggt längst fram. Det var dags för att ha en mässa. Det kändes lite som en söndagsskola med sånger och verser från barn och så vidare. När det drog sig mot slutet skulle några elever ge "offer" till Maria. Bland annat blommor, ljus (tror jag) och en världskarta. Jag, italienaren och en tjej från Lettland (jag har skrivit fel när jag skrev Litauen) fick äran att bära fram kartan, haha! Det skulle symbolisera att vi alla är lika var vi än kommer ifrån. Portugisen fick veta på morgonen att hon skulle läsa en text inför hela skolan och hon var supernervös men det gick bra.

Sen åt vi våran dagliga macka och sedan var det dags för en fotbollsmatch mellan de som går första klass på skolan (6 eller 7 år gamla tror jag) och de som går i min årskurs, alltså sista året på gymnasiet. De "gamla" var dock ihopbundna två och två så att det skulle bli lite jämnare, hehe. Det var kul att titta på det och "vi" vann med 7-5.

Efter det var vi tvungna att vänta tills klockan var 13.00 för innan det får man inte sluta tydligen. Under tiden spelade de housemusik så som Avicii i högtalarna på skolgården (alldeles för hög volym som vanligt) och folk dansade runt. Det roligaste under hela dagen var när en nunna sträckte upp handen och började hoppa med eleverna till någon party-låt. Kan ni tänka er?! Fruktansvärt kul. Hahaha!

Efter skolan åkte jag till stranden med italienaren och där mötte vi upp de andra svenskarna. Det var väldigt varmt i luften men jag glömde gå ner till vattnet och känna på det. Svenskarna sa dock att det var väldigt skönt.

Kommentarer
Postat av: Pappa

Steppade den gulliga nunnan till http://www.youtube.com/watch?v=_0qwwvyoa0U
"Hey Brother" ? :)

Svar: Den låten har nog inte kommit till Spanien än för jag har aldrig hört den. ;) Så nej det gjorde hon inte. ;)
Tilda Alnervik

2013-10-18 @ 12:55:19
Postat av: Sanna

Rolig syn när en nunna dansar till house :D

Svar: Haha ja det var otroligt roligt!
Tilda Alnervik

2013-10-18 @ 18:59:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0