Fallas har börjat

 
Den 23:e februari var det invigningen av Fallas. För er som inte vet vad Fallas är så är det alltså en fest som pågår under några veckor i mars i Valencia för att hylla staden (tror jag). Invigningen höll hus vid Torres de Serranos och det var hur mycket människor där som helst. Jag var där med min värdsyster och tre av hennes kompisar. Själva tornet var ingången till staden när Valencia hade en mur omkring sig. Superfin tycker jag! De hade olika ljus som lös på det med så det var färgat i olika färger och mönster hela tiden.

Efter att ha väntat en bra stund kom en politiker ut och pratade och skrek i slutet "JA ESTEM EN FALLES" vilket är valenciano och mer eller mindre betyder "nu är vi i fallas". Efter politikern pratade la fallera mayor om hur man skulle vara stolt över Valencia och språket och att vi skulle njuta av musiken och festligheterna under fallas och en hel del annat. De pratade på valenciano och då jag inte förstår det så bra så fick jag allt översatt till castellano ("vanlig" spanska).

Den första mars började de med mascletas varje dag (läs om när jag såg en mascleta i oktober här), men ännu har jag inte gått på någon, för ljudet är så ofantligt högt så jag vet inte om jag kommer våga gå igen. Jag vill inte få mer tinnitus än vad jag redan har nämligen. Jag kan säga såhär att jag bor cirka 30 minuters gång från centrum och man kan höra las mascletas in till där jag bor, när fönster är stängda och allt. Varje dag visar de det live på TV med så jag har tittat en gång där istället. Det räcker för mig. Även om jag antar att jag kommer behöva gå på någon när Mario kommer hit, haha.



Ett annat tecken på att det är Fallas är att La Comunidad Valencianas flagga är uppsatt på många gator i staden. Och att folk smäller smällare överallt. Jag blir lika rädd varje gång.

Förhoppningsvis kommer jag visa er fler uppdateringar om Fallas under tiden det pågår. Puss hej!

Kommentarer
Postat av: Pappa

Hur länge håller Fallas igång? Kram

Svar: Tills den nittonde. :) kramis!
Tilda Alnervik

2014-03-14 @ 10:14:25
Postat av: Fanny

Vid det här laget har fallas hunnit sluta med!! Dags för ett nytt inlägg hörru ;)

Svar: Haha okeeeej det kommer alldeles snart!
Tilda Alnervik

2014-04-08 @ 10:36:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0