Julen i Spanien

Hej hopp! Tänkte ta att göra en liten kort uppdatering om min jul här i Spanien. Kan vara kul att få veta lite om hur man firar i ett annat land, eller hur? Det var även av den anledningen jag valde att inte åka hem till Sverige över julen (som man faktiskt har valet att göra med min organisation). Jag kände att nu när jag har chansen att faktiskt uppleva en jul utanför Sverige får jag ju ta den! :)

Den 23:e december åkte jag, min värdsyster och hennes kusin till en stad två timmar ifrån Valencia som heter Elda. Där skulle vi fira en kompis till dem som fyllde sjutton. Jag har träffat kompisen i Benidorm så jag känner väl henne mer eller mindre också. Vi åt middag på en bar tillsammans med cirka 30 av hennes vänner och sedan gick vi till en lokal och dansade i några timmar. Jag hade en ganska dålig kväll. Vet inte varför men kan tänka mig att det har att göra med att jag längtade hem till Sverige.

Morgonen därefter var det alltså julafon och det kändes det INTE som. Vi hade alltså sovit över hos kompisen. Totalt var vi sex stycken. Morgonen var ännu värre än kvällen innan. Saknade Sverige så sjukt mycket och det kändes bara så fel att sitta och äta sockerkaka, kakor och varm oboy till frukost istället för risgrynsgröt och macka med julskinka som jag alltid äter i Sverige på julafton. Efter frukosten tog vi hur som helst bussen mot Valencia igen och under tiden jag satt där tog jag tillfället i akt och Skypade med min familj där hemma. Alla fyra storasyskon, mamma, mormor och morfar på en enda gång, från 4 olika platser. Det var kul att få säga God Jul och se vad de hade för sig hemma i Sverige.

Sen under dagen på julafton gjorde vi i stort sett ingenting under dagen men på kvällen åkte jag och min värsyster in till centrum och så köpte jag en klänning inför nyårsafton. Kändes lagom märkligt att gå och shoppa på julafton.

 
Lite efter nio var det äntligen dags för att faktiskt fira lite! Min värdfamilj och kusinernas familj (det vill säga portugisens värdfamilj, fast hon ju inte är här längre) gick till mormorns lägenhet för att äta middag. Min härliga värdmamma hade gjort köttbullar för min skull! Jag hade berättat för min värdsyster att köttbullar är typiskt på julafton hemma och när hon sa det till värdmamman sa hon direkt att "ja men då gör vi det", så medan jag hade suttit på bussen hade hon fixat ihop köttbullar enligt min mormors recept. Dock megastora, men det fixade jag sen när jag kom hem, haha. Det var i alla fall trevligt att se köttbullarna där bland all skinka och ost. Ni ser dem på andra bilden ovan längst bort på bordet. Det fanns mer, don't worry. De blev i alla fall väldigt uppskattade och jag älskade dem. Min mamma som var i Valencia i mitten december hade även med sig julmust och glögg så det dracks det av med. 

När middagen var avslutad och glass hade ätits till efterrätt tog min värdsyster fram din dator och det delades ut papper till alla utom mig. Vad händer, tänkte jag, men sen börjades "Julen är här" spelas ur datorn och hela släkten försökte sjunga med till denna underbara svenska jullåt. Hahaha! Jag är så himla tacksam för min värdfamilj! Hur härliga och roliga är de inte? Det slutade med att vi satt och skrattade så vi grät. Sen var jag förstås tvungen att sjunga låten solo inför alla medan min värdmamma filmade. Här får man inte vara blygsam minsann, haha. Sedan fortsatte vi lyssna på andra svenska jullåtar och efter det gick vi vidare till spanska och de satt alla och sjöng. Det var så himla mysigt och jag hade tillslut en RIKTIGT bra julafton och jag var så lycklig när vi gick hemåt.

Innan vi gick till mormodern hade jag lagt upp mina julklappar som jag hade fått skickade från Sverige på min bänk och när vi kom tillbaka låtsades vi som att tomten hade varit och lämnat dem där under tiden vi åt. Min värdbror tror nämligen fortfarande på tomten. Jag öppnade alla paket och TACK ännu en gång till er som hade skickat. Jag blev superglad! Mina värdsyskon fick inte julklappar på julafton (eller jo min värdbror och kusinen på tio år fick en bok var, och lite choklad av tomten men inte mer), för här får de julklapparna den sjätte december av de tre vise männen. Men mer om det en annan gång.

På juldagen åt vi med släkt här hemma och sedan tog vi en runda till min "värdfarfar" och till mormodern igen. Trevlig dag det med men man var lagom mätt efter allt ätande.

Nästa gång ska jag skriva mer om vad jag gjorde mer på jullovet, vi hörs då. Puss och kram!

Kommentarer
Postat av: Mamma

6 januari menar du väl? Smakade köttbullarna som mormors? Jag har glömt att fråga. Kramar

Svar: Jag skrev väl sjätte? hehe
Nej de smakade inte som mormors men de var goda ändå. :)
Tilda Alnervik

2014-01-08 @ 16:50:55
Postat av: Pappa

Härligt att du hade en bra Julaftonsdag! Lite fusk att du öppnade din fina mattebokjulklapp i förtid ;) Kram

Svar: Jättebra! Ja det var ju lite fusk men jag ville börja plugga ;)
Tilda Alnervik

2014-01-10 @ 10:13:30
Postat av: Johanna

Det låter som att du haft en bra å mysig jul!!! Kram kram

Svar: Ja den var jättebra! Kram
Tilda Alnervik

2014-01-10 @ 20:16:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0