Uppdatering om skolan

Hola. Nu är det dags att göra en liten uppdatering om lektionerna i skolan eftersom jag har haft alla minst en gång. Vissa timmar har jag ingen lektion och då får jag och de andra utbytesstudenterna gå ner till biblioteket för att plugga eller läsa. Hur som helst; här kommer mitt första intryck av respektive lektion:

Matematik: Första lektionen som jag hade i matte var mest att läraren gick igenom vad betygen skulle sättas på. Här är hela värderingen baserad på proven. Ingen muntlig aktivitet eller liknanade. Läraren verkade i alla fall trevlig och rolig så det är väl bra. Andra lektionen gick vi igenom olika rötter. Jag har inte gjort det vi gjorde tidigare men det var ändå ganska enkelt.

Fysik: Läraren som har hand om alla utbytesstudenter har fysik och han verkar så snäll och trevlig. Första lektionen av fysik började vi gå igenom grunderna i kärnfysik och då det var just grunder så hängde jag med ganska bra. Dessutom har jag redan gjort detta i Sverige så det känns som repetition. Dock går läraren framåt väldigt fort så om han fortsätter i denna takten kommer jag inte hänga med länge till.


Engelska: Omg. Jag gillade inte den lektionen. Inte alls faktikst. Läraren började med att tvinga vissa stackars spanjorer att berätta om deras sommar på engelska inför hela klassen. Hon kunde ju gjort grupper eller något men nej, tre eller fyra elever blev utvalda och fick berätta. Sedan fortsatte hon på spanska (!!!) med att berätta hur betygen ska sättas och sedan (efter ca. 30 minuter av spanska) skulle vi ta fram våra workbooks och så hade hon högläsning av frågor och så fick de som kunde räcka upp handen och svara. Inte konstigt att de är dåliga på spanska om alla lektioner är som denna. De som inte kan svaret får det ju liksom inte förklarat för sig. Oh well...

Kemi: Ännu mer OMG. Första lektionen var heeelt obegriplig. Vi har inte ens snuddat vid det de läser här. Jag har aldrig någonsin sett det förut. Som tur är har jag en mycket smart och mycket snäll värdsyster som satte sig och förklarade allt när jag kom hem efter en andra lektion utan att ha förstått någonting. Nu är jag någorlunda med och jag har även läst om detta avsnittet på wikipedia på svenska så det går bättre men fortfarande svårt.

Idrott: Första lektionen gick läraren igenom vad vi ska göra under kursen och precis som på alla andra lektioner gick han igenom vad som skulle bestämma betygen. Som jag förstod det kommer denna kursen bestå av teori, friidrott, mycket jogging, "uppfinna" en ny lek och baseball. Jag ser fram emot det. Jag har även haft en första praktisk idrottslektion men det var ganska intressant så det tänker jag tillägna ett eget inlägg.

Spanska: Vi svenskar och de två tjejerna från Litauen får gå på spanskalektioner som hålls av tjejen jag var på stranden med förra veckan. Dock gick vi igenom typ "Hola, qué tal?" så kände att det var lite väl enkel nivå. Jag gick och pratade med den ansvariga läraren och han sa att jag inte måste gå dit mer.

Biologi: Jag fattar ingenting. Läraren pratar supersnabbt och byter ämne var tredje sekund. Först pratar hon om celler sedan om hur ett mikroskåp och sedan visade hon bilder på AIDS-virus. No entiendo.

Jag hoppas verkligen inte att jag kommer behöva göra alla dessa prov de har hela tiden. För jag kommer bli mer än underkänd i det mesta. Hehe.

Kommentarer
Postat av: Pappa

Trevligt med uppdatering! Trodde du bloggstrejkade ;)Ta över engelskan :) "Nunnelärare"? Kram

Svar: Haha nejdå. Men det kommer nog bli lite uppehåll då och då. ;) Ja det borde jag verkligen göra! Nej vi har inga nunnelärare. Det visade sig att nunnorna jobbar med andra saker.
Tilda Alnervik

2013-09-19 @ 18:51:28
Postat av: Jonna

Jag säger som pappa, du kanske kan hålla i engelskan istället? ;)
Kul att du skriver ofta, är inne och kikar varje dag även om jag inte kommenterat tidigare.
Du får ha det fortsatt bra och fortsätt med täta uppdateringar! ;)
Kram

Svar: Vad kul att du läser och kommenterar här! Ja jag tror nästan det skulle bli bättre då. ;) Ha det bra Jonna. Kram!
Tilda Alnervik

2013-09-19 @ 21:58:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0