Sumacàrcer

 

I helgen åkte jag och min värdsyster, tillsammans med värdsysterns bästa kompis och bästisens syster och mamma till en by som heter Sumacárcer. Bästisens familj har ett hus där som vi bodde i. Vi kom dit i lördags, vilket även visade sig vara Spaniens nationaldag. Bilresan tog kanske 1,5 timma eller liknande och väl där gick vi en promenad och systrarna berättade om byn. Bland annat fick jag veta att mer eller mindre alla i staden ägen en apelsinodling och att det var den största inkomsten i byn. Vi tittade på apelsinodlingarna men än så länge var apelsinerna omogna.

Lite senare gick vi runt lite inne i byn och tittade bland annat på rådhuset som ni ser på bild nummer fyra. Utanför fanns det några stånd som sålde hantverk. Typ mössor och kläder och sådant och jag tänkte att där skulle mamma trivts.
 
På kvällen gjorde systrarna en typisk maträtt för Valencia som heter "arroz al horno". Det är ris med olika saker i som bönor, korv, kött, lök och säkert något mer men jag vet inte vad. Sedan stoppas allt in i ugnen och taadaa där har du det. Byn hade på nationaldagen nämligen en tävling om vem som kunde göra den bästa "arroz al horno" så alla som ville vara med tog med sig sitt bidrag till ett torg som var fullt med bord och så gick en jury runt till alla bord och smakade lite. Sedan satt man vid sitt bord och åt tillsammans med sina vänner och familj. Jättemysigt tyckte jag! Självklart fanns det även ett band där som sjöng lite spanska låtar och även det var trevligt men alldeles för hög volym som vanligt. Spanjorer... Suck.

Hur som helst lyckad helg och jag hoppas att jag kommer åka dit någon mer gång. :)

Kommentarer
Postat av: Clara Dyhr-Nielsen

Vilka mysiga bilder! :')
Kram!

Svar: Åh tack :) Kram!
Tilda Alnervik

2013-10-14 @ 20:13:27
URL: http://ClaraDN.blogg.se
Postat av: Pappa

Att va med juryn och "gräva" i Arroz al Horno grytorna hade jag gillat :)

Svar: Haha ja det hade du nog! :D
Tilda Alnervik

2013-10-14 @ 20:22:35
Postat av: Johanna

Låter som du haft en härlig helg!! Kul med lite utflykter!!! Kram

Svar: Ja det är alltid kul att hitta på något och se något nytt! :) KRAM!
Tilda Alnervik

2013-10-15 @ 16:25:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0