Stranden

 

Min eftermiddag har spenderats på stranden med två spanjorer, två svenskar, en portugis och en italienare. Det var superkul! Vi lärde oss varandras språk och skrattade mycket! Det är så kul för italienska, portugisiska är hyfsat lika spanskan men sen kommer svenskan... Ingen likhet whatsoever. Jag ska ta ett exempel, samma mening på alla fyra språk.

Spanska: ¿Cuántos años tienes?
Portugisiska: Quantos anos você tem? (När hon säger det låter det som: "Quantos anos tiensch.")
Italienska: Quanti anni hai?
Svenska: Hur gammal är du?

Det är inte konstigt att de från Italien och Portugal har så mycket lättare för spanskan.

Värdsysterns kompis Maria var med på stranden och hon har en svensk kille boende hos sig. På stranden visade Maria upp sina svenskakunskaper och när vi åt middag ikväll berättade värdsystern för föräldrarna att Maria kan mer spanska än henne så det tyckte värdmamman att vi skulle ändra på. Så idag lärde de sig veckodagarna och att räkna till fem. Haha! Alla fick var sitt nummer och så tog vi en runda då och då under middagen. Ni anar inte hur svårt de hade för att säga fyra! Heelt sjukt. De sa typ "fullback" när de försökte härma mig. Hur kan de tycka att fyra låter som "fullback"? Jag sa det säkert 50 gånger innan jag stavade ut det och då sa de "fiera" istället och det var ju mer likt i alla fall. Haha! Så roliga.

Men nu ska jag sova för imorgon är det dags för skola. Kram på er!
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Haha så kul det låter med deras uttal. På franska skulle nog stavningen "fura" uttalas som fyra. Du får testa. Nu är jag hemma i Arles igen. Kramar

Svar: Ja de är verkligen inte bra på att uttala. ;) Okej ha det bra, kram!
Tilda Alnervik

2013-10-07 @ 09:22:17
Postat av: Pappa

-"Avundsjuk, jag är så Avundsjuk" du vet Nannes gamla melodifestivalhit som kom på "fullback"plats 1998 ;) Menar sol värme och bad. Hyggligt varmt här idag men inga 25-30grader och sol inte. Ha det så bra. Kram

Svar: Haha! Fast jag är avundsjuk på hösten som nu har hemma. Det är ju så mysigt! :) Ha det bra, kram!
Tilda Alnervik

2013-10-07 @ 11:26:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0