Las mascletas

I förrgår gick jag ut och åt med några vänner från skolan. Jag kände bara italienaren och portugisen men det var även massa tjejer från italienarens klass och de var väl trevliga. Vi åt på McDonalds och sedan gick vi till el castillo där det skulle vara fyrverkerier. Det var superfint men höll på extremt länge. Efter 5 minuter eller något tystnade det så jag tänkte att jaha men det var ju fint, men så nån sekund senare började det igen och så höll det på i 20 minuter! Efter de 20 minuterna fick jag veta att det bara var en paus på typ 10 minuter och sedan var kom det igång ännu en gång och det var dags för ytterligare 20 minuter av fyrverkerier. Lite överdrivet tyckte jag men ja ja. Något jag tänkte på var också att det var otroligt hög ljudvolym på dessa raketer. Hundra gånger värre än svenska fyrverkerier. Jag var tvungen att hålla för öronen i slutet men då sa några tjejer till mig att det fick jag inte göra för det var farligt för öronen eller nåt sånt. Haha wtf jag tycker att hög ljudvolym är farligt?

Senare träffade jag, portugisen och italienaren min värdsyster och så gick vi till någon random klubb det var en äkta Per Brahe-nattklubb. Det vill säga hipsters och konstig musik. Haha! Efter att portugisen hade druckit upp sin drink (som alla tyckte var ofantligt dyr; 8 euro) gick vi därifrån och tog en taxi hem.

Något som bör nämnas om denna kvällen var att jag saknade mina svenska vänner så sjukt mycket. Ni anar inte hur jobbigt det är att umgås med folk som inte pratar samma språk som en själv. Grejen är att jag är inte tilräckligt bra på spanska för att kunna skapa egna konversationer med någon och spanjorerna verkar inte alltid vara så intresserade av att försöka prata med mig så det kan lätt bli att jag går själv och är tyst. Inte kul! Inte alls faktiskt. Men men life goes on.

Las mascletas tog plats på torget framför rådhuset, som ni ser på bilden

Dagen efter (dvs igår) var det själva Valencias dag så då följde jag med en tjej från min klass och hennes bästa kompis till centrum. Där var det något som kalls för mascletas. Det är som fyrverkerier utan färger och ljus, alltså endast ljudet. Och sedan är ljudnivån myyyyyycket högre än fyrverkerier. Och då menar jag MYCKET högre än de spanska fyrverkerierna, som redan låter MYCKET mer än svenska (fattar inte hur de kan göra det). Det började med att komma en smäll efter en. Efter några minuter av det smällde de av hur många som helst på en gång i säkert en minut och jag trodde jag skulle dö. I alla fall bli döv. Marken skakade av ljudet och luften vibrerade. Öronen gjorde ondare än de någonsin har gjort. Smärtan gick ända in i huvudet liksom och jag visste inte vad jag skulle ta vägen. Tillslut var det slut i alla fall och det var jag glad över! Hur kunde spanjorerna vara så oberörda? Alla bara ropade och klappade händerna och jag själv visste inte hur jag skulle reagera. Mina öron visste det däremot för de tjöt hela dagen och kunde inte sova på grund av tjutet. Jag hade redan lite tinnitus men jag blir inte förvånad om det blev värre.

Hur som; spännande att få uppleva lite spanska traditioner såklart! I mars har de mascletas varje dag mellan den första och nittonde och de ska tydligen vara ännu värre än dessa. Hur nu det skulle vara möjligt. Men men det tar vi då!

Kommentarer
Postat av: Sven

"utan ljud och ljus, alltså endast ljudet". Jag fattar inget, som vanligt.

Svar: *utan färger och ljus
Tilda Alnervik

2013-10-10 @ 21:03:54
Postat av: Sven

NU fattar jag. Tror jag...

Svar: Vad är det som är oklart?
Tilda Alnervik

2013-10-10 @ 21:13:20
Postat av: Fanny

Vad är det där för påhopp! En äkta Per Brahe-nattklubb "Det vill säga hipsters och konstig musik", Hipster biten kan jag köpa men konstig musik?? :O hehe ;)

Svar: Hahaha!! Jag kan inte hjälpa det men innan jag ens hade kommit in där så kände jag hur mycket Per Brahe det var över stället. ;)
Tilda Alnervik

2013-10-10 @ 21:47:03
Postat av: Pappa

Jag får skicka ner Lisas Peltor till dig. Du får inte bli döv av spanjakernas märkliga fyrverkeritraditioner ;) kram

Svar: Haha jag kommer bli döv jag lovar. De har hög volym överallt. Tex på träningen!
Tilda Alnervik

2013-10-10 @ 21:56:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0