Hur går det med spanskan? #2

 

Ja hur går det egentligen…

Jag skulle säga att man kan dela in språket i fyra olika delar, precis som de gör under nationella proven i Sverige. Läsförståelse, hörförståelse, skriftligt och muntligt. Så nu för att förenkla det för mig så tänker jag dela upp mitt inlägg i dessa fyra kategorier och skriva hur min spanska har förbättrats inom var och en.

Läsförståelse
I somras började jag läsa Harry Potter och de vises sten på spanska. Då var det en plåga att ta sig igenom en sida. Jag förstod mer eller mindre ingenting, men jag fortsatte att läsa då och då och när jag kom hit till Spanien hade jag läst 50 sidor. Här nere började jag skriva ner de ord jag inte kan och öva på dem på glosor.eu. Detta gjorde att det blev mycket lättare att läsa vidare för kan man vissa ord i en mening kan man ofta lista ut vad de andra betyder också. Nu är boken utläst och i slutet slog jag inte upp ord alls lika ofta. Läsförståelsen har alltså förbättrats MYCKET.

Hörförståelse
Denna del av spanskan har också förbättrats mycket. Jag förstår numera någorlunda även när jag inte är med i ett samtal. Innan behövde en person i stort sett prata direkt till mig för att jag skulle fatta men nu kan jag lyssna på någon annans samtal och förstå vad de pratar om. Det svåra är när de ställer en fråga om något de nyss pratat om. Då vet jag ibland inte riktigt om det är DET eller DET de vill att jag ska svara på men det brukar lösa sig. Folk runtomkring säger också att jag har förbättrat mig mycket på att förstå så det känns bra. Fortfarande gäller det att de pratar ganska långsamt och då och då måste de repetera eller förklara med andra ord, men tro mig, det är i alla fall bättre än vad det var när jag kom hit.

Skriftligt
Jag har väl egentligen inte skrivit överdrivet mycket på spanska. Jag sms:ar ibland på spanska men inte överdrivet ofta så tror inte att jag har förbättrat mig väldigt mycket. Dock kan jag ju lite fler ord nu så lite lättare går det väl.

Muntligt
Ojoj. Här är jag inte nöjd med min utveckling. Ärligt talat, det är så svårt att prata! Deras grammatik är förfärligt svår. Jag läser på bloggar om folk som är i Spanien och de verkar prata på hur mycket som helst, men inte jag, nej nej… Visst kan jag kanske säga mer än vad jag kunde första dagen men jag vill prata flytande! Nu! Helst igår! Den största skillnaden nu är att jag vågar försöka säga saker även om det kan bli lite knasigt. Första gången jag träffade portugisen till exempel gick jag först runt och försökte komma på hur man sa något, och sedan tog det några minuter att samla mod att verkligen säga det till henne, haha! Så är det inte längre. Nu pratar vi spanska varje dag i skolan med varandra och förstår vi inte varandra blir det charader eller förklaring på annat sätt.

Sammanfattningsvis kan jag alltså säga att ja min spanska har förbättras, men nej, inte så mycket att jag känner mig bekväm med språket.


Kommentarer
Postat av: Sanna

Kul att det går framåt med språket :) det muntliga kommer ju mer o mer det med :) sa de inte innan att det var runt jul som man började kunna tänka på spanska?

Svar: Ja det gör ju det. Jag får väl stå ut med att inte kunna prata så bra ett tag framöver. ;)Nej de sa att runt jul kan man börja prata mer obegränsat. :)
Tilda Alnervik

2013-10-24 @ 21:10:22
Postat av: Pappa

Ser himla bra ut tycker jag, språkutvecklingen alltså :)

Svar: Nja.. Jag hade gärna sett en bättre utveckling men jag är också glad att det faktiskt har förbättrats en hel del.
Tilda Alnervik

2013-10-25 @ 15:57:16
Postat av: Ellen

För mig går det väldigt mycket i perioder. Jag hade en vecka då allt förbättrades väldigt mycket, men nu står det still igen. Blir inte klok på alla oregelbundna verb och alla tidsformer.. Och när man dessutom är trött precis hela tiden är det såå svårt att koncentrera sig. Min spanska är fortfarande väldigt hackig och inte särskilt bra, många gånger måste de repetera saker för mig för att jag ska förstå. Du ska inte tro att du är dålig på spanska, verkligen inte! Så häftigt att du har läst Harry Potter pch förstått det mesta, det skulle jag aldrig klara av! Kraaam och lycka till! Tror att du är såå mycket bättre än du tror!

Svar: Känns skönt att veta att jag inte är den ända som tycker att det är svårt. Känns verkligen som att jag aldrig någonsin kommer kunna prata detta omöjliga språk. Usch. Haha! Men men det kommer väl. Tack för lite pepptalk!! :) Kram och lycka till du med! :)
Tilda Alnervik

2013-11-01 @ 11:12:59
URL: http://ellenmoisio.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0