VALENCIA!

Tog denna bilden från wikipedia, här.

Jag har av någon anledning inte nämnt detta än men jag vet vart i Spanien jag ska bo! Tänkte dra hela berättelsen här så here we go:

I höstas berättade min spanskalärare Daisy att fyra elever skulle få chansen att åka till en skola i Valencia under tre månader på höstterminen året efter (alltså nu till hösten). Då hade jag redan börjat med ansökningen till min organisation och dessutom ville jag inte vara i Spanien i bara 3 månader utan ett helt läsår. Då kom Daisy på den smarta idén att jag skulle skriva i ansökan att jag ville komma till samma skola i Valencia som de andra från min svenska skola ska till, så det gjorde jag.

Väl på intervjun i Stockholm frågade jag lite om jag skulle få åka till den skolan i Valencia om jag blev antagen och dom som intervjuade utbrast "Jaha är det du? Jag har redan pratat med en på skolan där nere och de har både skolplats och familj till dig!". Så sen dess har jag vetat att det blir Valencia om jag nu blir antagen.

Och så då i måndags när jag hade min första spanskalektion efter att jag fick beskedet om antagningnen pratade jag lite med Daisy och hon sa att en lärare där nere håller på och väljer mellan några familjer som skulle vara bra för mig. Jag fick mailadressen till den läraren och skickade iväg ett mejl i tisdags med några frågor och jag fick svar i onsdags! Jag fick bland annat veta att det finns två familjer och att Daisy ska hjälpa honom att välja. Jag skulle tydligen få detaljer om båda familjerna också. Spännande!

Några andra roliga saker jag fick veta var...
  • ...adressen till skolan. Jättekul! Jag sysselsätter mig med att gå gatorna runtomkring på Google Street View. Skolan ligger bara 10 minuter med bil till den mest centrala delen av Valencia och det tar enligt google cirka 40 minuter att gå dit.
  • ...att båda värdfamiljerna jag kan komma i bor med 10 minuter gångavstånd till skolan. Det innebär ju då att jag kommer ha ca. 15 minuter in till staden med bil? Jag har bott i en ort med cirka 5000 invånare hela livet och sen kommer jag mitt i en stad... Men det är SÅ KUL! Jag ser verkligen fram emot att testa något nytt!
  • ...skolan börjar runt den 15 september. Nu är ju just det datumet en söndag men det är väl förmodligen precis innan helgen där då jag börjar eller veckan efter. Jag kommer ha 3 eller 4 veckor längre sommarlov än mina kompisar.
  • ...skolan slutar 22 juni 2014. Lite tråkigt att jag inte hinner hem till mina kompisars student men det får jag helt enkelt stå ut med. Kanske är lika bra. Jag hade förmodligen inte klarat av att så och titta på när min klass springer ut med sina fina studentmössor och dansar omkring och veta att jag ska gå ett år till.
  • ...att jag ska få mer information under april. Ser fram emot det!
Jag är så himla glad just nu. Det här kommer bli det bästa året hittills.

Kommentarer
Postat av: Ida

Ååh va roligt med en uppdatering och att det går framåt för dig! :D Har själv varit lite nyfiken på utbytesstudent år, men jag tror inte jag kommer göra det. Men det där tre-månaders-grejen, vad är det för nått? Är det något utbyte med skolan eller hur funkar det? Skulle ju va jättekul om man kunde föreslå det för min blivande gymnasieskola så man själv kanske kunde åka! Hur funkar det och bor man i värdfamilj?

Svar: Ja det är jättekul, nu har jag fått veta vilka jag ska bo hos också så ska sätta mig och skriva ett inlägg om det nu tänkte jag. Åh vad roligt att du är lite intresserad av utbytesstudentår. Jag tror att det kommer bli superkul. 3-månders-utbytet är någonting som min skola har fixat genom Internationella Programkontoret (det hette det då men nu heter det Universitets- och högskolerådet). Det är samma "organisation" som jag åker med fast jag tror att detta är en annan avdelning i den. Skolan behöver inte betala någonting utan organisationen ger ut stipendier typ. Föreslå det för din skola, det är ju ett utmärkt alternativ om man inte vill vara borta så länge! :) De som åker från min skola ska alltså bo i en värdfamilj i tre månader och sedan så kommer barnet i den familjen till Sverige och bor hemma hos den svenska elevens hem.
Tilda Alnervik

2013-04-14 @ 17:12:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0