"Studenten"

Hej igen! Idag var det dags för de spanska eleverna att "ta studenten". Anledningen till att jag skriver "" är för att det liknar inte studenten i Sverige på något sett. Jag ska snart berätta om det, men först kan jag säga att jag inte var med på scenen och så utan var bara där och tittade som publik. Min värdsyster blev arg på skolan när jag berättade att de inte hade sagt något om mig och så eller bett mig komma upp på scenen men för mig spelade det inte så stor roll om jag ska vara ärlig.

Dags at berätta om hur dagen gick till då. Först hade de skola med lektioner mellan 8 och 13. Där har vi ju redan en stor skillnad. Kan ni tänka er att de har lektioner på el día de la graduación?? Sen fick de gå hem och folk gick till frisörer osv och inte förrän klockan 18 skulle de tillbaka till skolan för att förbereda lite. Jag kom klockan 18.30 tillsammans med min värdmamma och vi satte oss inne i kyrksalen i skolan och väntade på att de skulle börja. Det var en vanlig spansk gudstjänst. Inget speciellt alls förrutom att det hölls tal och så om att de nu slutar efter 15 år på skolan och bla bla bla.
 
Efter gudstjänsten gick alla vidare till el salón de actos (aulan) och där var det ett par fler tal och sedan kallades en och en upp och de fick en bild på alla studenter och en bok och pussade sina lärare och sådär. Det var här min syster tyckte de skulle ropat upp mig också.
 
Tillslut fick alla gå upp på fjärde våningen där "matsalen" ligger och fika tillsammans. Jag och min värdmamma var där ett tag och sen gick vi tillbaka hem. De två klasserna skulle sedan äta middag och gå ut och festa tillsammans. De frågade för nån vecka sen om jag ville vara med på det men jag tackade nej.

Det är alltså allt som händer på deras studentdag. Det är ju lite annorlunda mot den svenska studenten om man säger så. Fruktansvärt tråkigt firande om jag får säga det själv. Jag ser verkligen fram emot champang-frukost, utspringning, åka runt i Jönköping på flak, studentmottagningen hemma och studentfest om ett år!! Och balen förstås, för det har de inte heller här.

Juste, en liten detalj till som skiljer sig från Sverige. Även om de hade la graduación idag så betyder inte det att de slutar skolan, nej nej. De har lektioner fram tills på fredag nästa vecka. Spanjorer......


Min värdmamma ville väldigt gärna ta en bild på mig i korrisoren på min våning i skolan, haha.
Jag hade på mig samma klänning som jag hade på la comunión och även en konfirmation igår.



Jag och en klasskompis. Hon var den som frågade om jag ville följa med och göra något första dagen i skolan i September, kommer ni ihåg?


Några fler klasskompiar
Jag och en kille som går i parallellklassen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0