La primera comunión


Hur fin är inte denna bilden på min spanska familj? Love it.

Hej kära vänner!

I lördags var det min värdbrors stora dag. Nej inte bröllop, han är ju trots allt bara åtta år. Med tanke på vissa av förberedelserna kändes det dock lite som ett bröllop. Men först till vad det faktiskt var. Det heter "La primera comunión" och är en viktig del inom den katolska religionen. I vilket fall som helst i Spanien. Jag hörde aldrig italienaren eller potrugisen prata om det nämligen och de är ju med katoliker... Hur som helst. La comunión är nattvarden som jag har förstått det. La primera comunión blir då "den första nattvarden". Barnen "tar emot Jesus i sina liv" för första gången genom att äta en bit bröd och dricka lite vin. Eller nej inget vin. Vet inte varför men tydligen är det oftast bara prästen i Spanien som dricker det.

Detta är som sagt en viktig dag och det har pratats om den seden jag kom hit. Förberedelserna bestod bland annat av att köpa en kostym till lill-Carlos (alla barn som tog la comunión var tvungna att ha likadan med likadan skjorta och slips, och tjejerna en lång, stor, fluffig, vit klänning), ta kort på honom hos en fotograf i två omgångar och göra en fotobok av det, boka en restaurang som vi alla skulle äta på efter gudstjänsten osv. Vi var ju dessutom tvungna att skaffa en snygg outfit inför dagen och det var inte lätt för alla i familjen kan jag lova, haha.

Självklart får barnen presenter också när de tar la primera comunión. Alla gäster gav pengar som det sedan köptes presenter av och min värdbror fick bland annat en cykel, en kompaktkamera och en iPad... Han kom in i mitt rum för ett par minuter sen och visade mig när han skrik-pratade med Siri på iPaden. "QUÉ TIEMPO HACE HOY EN SCHOONCOOPING (Jönköping), SUECIA??". Siri förstod inte.

På själva dagen var det i alla fall först en gudstjänst där barnen sjöng, läste upp några berättelser ur bibeln och förstås tog nattvarden. Gudstjänsen ägde rum i kyrksalen på min skola. När den var slut gick vi ut och jag fick ta kort på alla 40-50 gäster tillsammans med värdbrodern och sedan åkte vi till restaurangen och åt. Först massa förrätter som ost, skinka, brödpinnar, potatisbitar, musslor med mera. Huvudrätten var arroz del senyoret, vilket är ris med räkor, bläckfisk och säkert lite andra havsdjur. Det var ganska gott. Sen fick vi även tårta (som värdbrodern fick skära upp med ett svärd, vilket de även gör på bröllop i Spanien) och tillsist en Mojito-aktig grej. Mums!

Sen gick vi ut och jag fick ta kort på alla en och en igen tillsammans med värdbrodern medan gästen skrev i gästboken. Det blev totalt en riktigt festlig och rolig dag och den avslutades med att jag, värdsyskonen, kusinerna och grannarna (alla vi som är med på bilden näst längst ner förrutom killen till vänster och den lille med glasögon) satt hemma hos oss och åt citron slush ice och spelade spel. Verkligen trevligt!

Puss och kram!

Kommentarer
Postat av: Pappa

Härlig bild på familia! Kan du fråga om det är ok att "låna" bilden och publicera på något socialt media. Vore kul att visa vem du bor hos i Spanien. Kram

Svar: Du kan lägga upp den på instagram! :) kram!
Tilda Alnervik

2014-05-06 @ 09:44:53
Postat av: Jonna

Jättefina bilder! Gillar verkligen den på dig och familjen!

Svar: Tack!! :)
Tilda Alnervik

2014-05-10 @ 18:44:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0