Skillnader mellan Sverige och Spanien


Hej! Jag tänkte att det kunde vara kul för er där hemma att få läsa om lite skillnader jag har upptäckt mellan Spanien och Sverige. Eller i alla fall skillnader mellan hur jag har det i respektive land, för självklart är det inte likadant i hela Spanien eller hela Sverige. Väldigt mycket kommer vara matrelaterat för det är där jag har märkt mest skillnad.
  • Skor inomhus. Jag tycker att det är märkligt, men alla har skor inomhus. Vill man inte ha sina uteskor så har man mjuka flipflop. Vet inte varför faktiskt.
  • Kindpussar. Varje gång jag träffar någon av värdfamiljens kompisar eller andra bekanta så ska jag pussa dem en gång på varje kind. Jag fattade inte riktigt hur det fungerade men jag frågade värdsystern och hon sa att alla pussar alla förutom två män som träffas. De skakar hand.
  • Inga salladsbestick. Om det ställs fram en skål med sallad på bordet är det inte som hemma att man har salladsbestick och lägger upp lite sallad på sin egna tallrik. Nej, här tar man sin egna gaffel direkt ner i salladsskålen och äter på det viset.
  • Liten frukost. I min värdfamlij äter de nästan ingen frukost. De tar ett glas med varm mjölk och äter ett kex till. Jag får i alla fall flingor men det är med stora chokladbitar i.
  • Sen middag. Vi äter middag runt halv tio och då har jag en värdbror som är åtta år gammal.
  • Maten blir serverad på tallriken. Jag bestämmer inte själv hur mycket mat jag vill ha utan den som har lagat maten lägger upp på tallrikar och ställer fram på bordet.
  • Alla är så himla sociala. Kanske är det bara jag och mina vänner i Sverige som är osociala, men hemma åker mobilen upp i alla fall någon under tiden vi umgås. Här ser jag aldrig någon använda sin mobil när de umgås med någon. En annan sak jag tänkte på var att när värmamman träffade massa kompisar till sig stod värdsystern bara bredvid och lyssnade arigt. Jag hade tagit upp mobilen efter 2 sekunder och surfat lite men nej nej... Haha
  • Radion spelar alla mina favoritartister. Radiostationen vi har på i bilen här spelar väldigt mycket musik som jag tycker om. Till exempel One Direction (mycket!), Justin Bieber, Selena Gomez osv. Inga av dessa artister tycker jag spelas särskilt mycket av i Sverige. De spelar även svensk musik som Avicii och Icona Pop.
 
Det var vad jag kom på just nu. Antagligen kommer jag på mer senare, för jag har ju bara varit här i några dagar ännu men då lägger jag upp ett nytt inlägg i så fall.

Kommentarer
Postat av: Fanny

Skillnader är alltid så kul att få veta!! Mer sånt! ;)

Svar: Ska bli! ;)
Tilda Alnervik

2013-09-10 @ 17:48:11
Postat av: Oscar

Verkar som om du har det bra :D din osociala kompis i Sverige hälsar! haha :D

Svar: Jaa jag har det bra! :) Haha du är väl rolig! ;) KRAM
Tilda Alnervik

2013-09-10 @ 18:04:13
Postat av: Pappa

Du har ju tränat på det där med skor hemma Tilda ;)

Svar: Jajaja, så farligt var det väl inte. ;)
Tilda Alnervik

2013-09-10 @ 21:46:15
URL: http://miserableandmagical.blogg.se
Postat av: Pappa

Den Norska falukorven är ju bara för söt... :)

Svar: Hahahaha visst är den!! ;)
Tilda Alnervik

2013-09-10 @ 21:47:14
Postat av: Mamma

Ja, du vänjer dig väl vid frukosten. Jag vet inte vad det är med sydeuropeerna som inte vill äta "ordentlig" frukost. Eller är det vi nordeuropeer som fått för oss att vi behöver mycket mat på morgonen?

Svar: Ingen aning vad det är. Jag tycker i alla fall att det är konstigt. Jag kommer dessutom bli tjock på grund av all choklad i flingorna. Men så får det vara. Hehe.
Tilda Alnervik

2013-09-10 @ 23:09:42
Postat av: Mamma

Jag tror inte du blir tjock av chokladflingorna.

Svar: Vi får väl se. ;) Nej men jag ska ha idrott 4 timmar i veckan sen så det ska nog gå bra.
Tilda Alnervik

2013-09-11 @ 21:03:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0