Skillnader mellan Sverige och Spanien #2 - skoledition

 
Nu har jag gått i skolan i en vecka här nere, så nu kommer jag att skriva skillnader mellan Sverige och Spanien angående just skolan. Det finns en hel del att nämna inom det området kan jag lova! Jag kanske även denna gången bör nämna att jag utgår från mina upplevelser. Jag kommer jämföra min kommunala gymnasieskola i Sverige med den katolska semi-privatskolan i Spanien.
 
  • Alla lektioner börjar samtidigt. Jämna klockslag börjar en ny lektion. Så man börjar oftast 8.00 och nästa lektion börjar 9.00 osv. Efter lunchen börjar dock lektionen klockan 11.15 så lektinen efter lunchen är kortare för nästa lektion börjar ändå klockan 12.00. Det är lite konstigt i mina ögon men ja ja!
  • Klockan 9.00 varje dag är det dags för bön. När andra lektionen för dagen ska börja så är det en kvinna som läser bön i kanske fem minuter. Eller nja jag vet inte om det är en bön eller om det är att hon läser från bibeln för det enda jag förstår är "Jesús". Dock är det tydligt att inte så många bryr sig för till exempel idag var det några killar längst bak i klassrummet som satte på Avicii under bönen på sin mobil. Läraren märkte dock inget vilket var lite märkligt.
  • När en lektion slutar kommer musik. Detta gjorde mig väldigt förvirrad första dagen men nu vet jag att en gång i timmen sätts klassisk musik på i högtalarna för att påminna läraren om att det är dags att runda av. Jag frågade Patrícia från Portugal om de har musik i Portugal med och hon sa att ja det har dom. När jag sa att vi inte har det i Sverige undrade hon hur vi kan veta att lektionen slutar. Haha!
  • Ingen skollunch. Det finns en matsal här men det kostar 7-8 euro att äta där och det är tydligen inte ens gott så alla har med sig en macka. Denna äts mellan 11.00 och 11.15 och då utanför skolan. Jag gillar mackor så för mig är det lugnt. Man äter ju ändå två middagar när man kommer hem sen.
  • Nunnor i skolan. Detta har jag ju nämnt flera gånger tidigare men jag har nu upptäckt att nunnorna är inte lärare (förutom i religionsämnet). De jobbar dom till exempel bibliotikare, rektor, chef för studier, mattant osv. Alla nunnor bor även i skolan, de har en egen våning där de bor.
  • Klädkod. Man får inte ha byxor som är kortare än till precis över knät, eller linnen. Det är dock väldigt många som bryter den regeln, men enligt värdsystern blirdem tillsagda av nunnorna om de brter regeln för många gånger.
 

Kommentarer
Postat av: Pappa

Haha, här sitter jag å lyssnar på Avicii nya platta. Vilket sammanträffande :)"Wake me up"listetta i minst 34 länder däribland Spanien. Halleluja eller nått, ja bön eller så. Du får se till att införa musik på ED nästa år ;)

Svar: Haha kul, ja jag får göra det!!
Tilda Alnervik

2013-09-20 @ 17:12:52
Postat av: Soffi

måste vara sjuuuukt varmt att inte få ha shorts eller linne :o

Svar: Ja det är inte helt svettfritt om man säger så! haha
Tilda Alnervik

2013-09-20 @ 18:15:24
Postat av: madde

HAHAHAA, hur vet vi när lektionen slutar! det va roligt ;) har dom inga klockor i klassrummen där nere? inte en ironisk fråga

Svar: Haha jag veeeet! Nej det har dom inte. De har typ en klocka i hela skolan, och för det första är den inte på samma våning som jag är på och för det andra går den inte rätt. Jag typ vet aldrig vad klockan är i skolan för man får inte använda mobilen... Jobbigt läge!
Tilda Alnervik

2013-09-23 @ 15:52:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0