La ciudad de las artes y las ciencias


Ikväll tog jag och värdsystern en cykeltur genom Valencia. Vi cyklade genom "el río" vilket bokstavligt betyder "floden" men vilket är en park. För många år sedan var det tydigen vatten där, därav namnet. Nu var det helt andra saker där än vatten. Jag såg massor av fotbollsplaner, en STOR friidrottsplan, lekplatser med mera. Nu vet jag även hur alla spanjorer kan vara så smala trots att man äter chokladflingor till frukost. Alla är ute och motionerar. Jag har aldrig i mitt liv sett så många människor på samma gång som är ute och tränar. Alla idrottsplner var fulla av folk och överallt var det människor ute och joggade. Och det var extremt fint! Så mysigt verkligen! Dit ska jag definitvt åka tillbaka. Enligt värdsystern går man dit med idrotten i skolan och springer varje vecka så det är ju bra för min hälsa. Hehe.

Tillslut kom vi fram till "La ciudad de las artes y las ciencias". Det är ett gäng coola byggnader som är designade av samma arkitekt som Turning Torso i Malmö. Varje byggnad har olika saker i sig men vi var inte inne i dem så jag har egentligen inte så stor koll. En av byggnaderna är i alla fall ett museum med experiment och andra vetenskapliga saker. Det hela var SÅ häftigt att se och någon gång under året ska jag se till att gå in och titta på allt.

Kommentarer
Postat av: Fanny

Du får gå tillbaka dit med mig!! :D

Svar: Jaa! :)
Tilda Alnervik

2013-09-12 @ 09:28:46
Postat av: Pappa

Man lär sig en del. Stora översvämningar 1957 vilket medförde att man ledde om floden. Du cyklade mycket riktigt på den gamla flodbädden. Häftiga byggnader!! Missa inte det. Finns massa saker att se där.Kram

Svar: Jaså, jag visste faktiskt ingenting om det så det är bra att du informerar mig. ;) kram!
Tilda Alnervik

2013-09-12 @ 10:01:18
Postat av: Pappa

http://www.cac.es/?languageId=1

Svar: :D
Tilda Alnervik

2013-09-12 @ 10:34:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0