Idrottsprov!

Där borta där ni ser vit-röd-randiga mål hade vi idrott. VAARMT.

Idag hade jag min allra första praktiska idrottslektion och även mitt allra första prov i Spanien.

Första lektionen i den kursen jag går består alltså av ett prov. Det kallas typ "kontroll av fysiska förmågor". Provet bestod av 4 delar vilka var styrka, flexibilitet, snabbhet och uthållighet. Vi började med styrkeprovet och det bestod av 3 olika moment. Först skulle vi göra stillastående längdhop och mäta hur långt vi hoppade. Sedan kasta en medicinboll så långt vi kan (stillastående med båda fötterna bredvid varandra) och tillsist göra så många sit-ups vi kunde på en minut. Nästa prov var snabbhet och då sprang vi två och två 30 meter medan läraren tog tiden. Tredje provet var flexibiltet och jag kan nog inte förklara hur man gjorde men jag ska försöka; man stod bredbent, böjde knäna, tog händerna under benen och puttade en kloss bakåt. Man skulle sedan se hur många centimeter man kunde putta klossen. Okej ingen kommer förstå, haha. Men men... Det sista provet var... Wait for it... Beeptestet. Tänk er att göra beeptestet ute i närmare 30 grader och ingen som helst skugga. Puuuuh vad jobbigt det var. Men vi svenskar var långt bätte än spanjorerna så det kändes ju bra i alla fall. En av tjejerna från Sverige var så duktig att de berättade att det ALDRIG hade varit en tjej som var bättre än henne, haha.

Så hur bedömdes dessa prov? Jo det fanns en lista med värdering från 0-100 (0, 5, 10, 15 osv upp til hundra) och så stod en tid eller längd bredvid. Till exempel hoppade jag 1,78 cm i stillastående längdhopp och det gav mig 70 poäng (tjejen från Sverige som jag nämnde innan fick 100 poäng i 5 av 6 prov, haha!) När vi kom hem fick vi göra en genomsnittlig poäng och jag fick 77,5 så det var väl helt okej tycker jag! Nu ska jag bara skriva en uppsats om mitt resultat och hur jag ska förbättra mig med mera. Precis som i Sverige efter coopertestet, eller hur? Dock är ju detta på spanska förstås. Suck. Men det ska nog gå bra!

Så här såg formen ut som man skrev i:

Haha japp jag måste förbättra mig lite på beeptestet....

Kommentarer
Postat av: Pappa

Du får träna hårt på "floden" :)

Svar: Ja jag får göra det! :)
Tilda Alnervik

2013-09-20 @ 08:28:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0