Första dagen i skolan




Översta bilden tog jag utanför skolan och de andra har jag tagit tidigare, men det är den vägen jag bor på och skolan ligger på.

Wow. Var ska jag börja. Känns som att jag har så mycket men samtigt ingenting att berätta. Haha! Men men jag börjar väl från början.

Jag kom till skolan idag vid kanske 8.45 med min värdpappa och värdbror. Värdbrodern blev avsläppt vid sin dörr medan jag fick gå till huvudentrén och värdpappan följde med. Där träffade jag alla svenskar och portugisen oms för övrigt heter Patrícia och hennes andra portugisiska kompis. Kompisen kunde engelska så jag pratade lite engelska med henne. Sedan kom en lärare och visade alla utbytesstudenter till klassrummen. Det visade sig att jag skulle gå i samma klass som tre andra svenskar och Patrícia. Jag trodde bara det var Patrícia av utbytesstudenterna men det var visst fler än så haha. Sedan fick vi gå in en och en (!!!) i klassrummet och läraren presenterade oss. Bara vilket land vi kom ifrån och hur länge vi skulle stanna. När han sa att jag skulle stanna hela året aploderade klassen, haha. Efter presentationen av alla utlänningar skulle läraren förklara för oss hur Spaniens språk fungerar, alltså vilka områden som pratade vad så han ritade upp en karta på tavlan och skickade upp en elev som översatte allt till engelska. För nu kommer det: läraren pratade inte kastelianska, vilket är "vanlig" spanska utan han pratade valenciano. OMG jag förstod ingenting. Men men! Det var en stund när läraren gick ut ur klassrummet och då började två tjejer prata engelska med mig. De var jättetrevliga och frågade var jag kom ifrån osv.

Efter ett tag var det "lunch" det vill säga när vi åt våra mackor som vi hade med oss. Då var det dags för en miljon kindpussar och en miljon namn att komma ihåg. Efter ett tag kom två tjejer från klassen fram och pratade med mig och Patrícia och de pratade spanska. Jag förstod faktiskt ganska myckte och jag tror de förstod någorlunda vad jag sa till dem med. En av tjejerna frågade om jag ville följa med och shoppa i eftermiddag med henne och hennes kompisar. Och självklart ville jag det! Det var mycket snällt att hon frågade tycker jag.

Sedan gick vi tillbaka till klassrummet och läraren började prata om livet... Typ vad man ska göra om man har problem och så gav han en situation och så skulle eleverna tänka efter hur dom skulle göra. Typ "om du fick chansen att fuska i skolan, skulle du ta den?". Det var en kille som översatte lite av det åt mig för som sagt pratade läraren inte vanlig spanska och jag förstod nada. Sen hade vi en lektion vilket var historia. Jag satt med Patrícia igen men ingen av oss lyssnade för det var ganska ointressant och ingen av oss ska läsa historia sen ändå.

I summering har det ändå varit en bra första skoldag skulle jag säga. Förhoppningsvis förstår jag mer och mer också. Adiosss amigos så hörs vi en annan gång.

Kommentarer
Postat av: Pappa

Knepigt det där med "språket" Ska du ha den Nissen mycket? Tyckte mig se shorts på översta kortet. Ha det så bra. Kram

Svar: Jag tror att jag bara ska ha honom på mentortid, vilket är en gång i veckan så det ska nog lösa sig. Dock förstod jag inte läraren som pratade spanska heller så det spelar nog inte så stor roll, haha! Ja jag vet, vissa hade shorts idag, men min värdsyster sa att när nunnorna får se det kommer de säga till. ;) Kram!
Tilda Alnervik

2013-09-16 @ 16:44:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0