Fest i byn

Hola! Gårdagen blev mycket intressant. Efter att jag hade varit på skolan och allt det där åkte jag och köpte en mobil. Samsung Galaxy Trend. Alla har typ dem mobilerna här verkar det som. Den var ganska billig med så det var positivt. Sedan åkte jag och värdsystern in till stan och träffade hennes kompis. Vi satte oss på ett cupcake-ställe som hette "Cupcake Valencia". Kreativt namn eeh? Det var jättegott i alla fall och så kul att träffa en till tjej i min ålder. Ibland pratade de spanska med varandra men sedan översatte kompisen allt de hade sagt till mig, haha! Hon var duktig på engelska. Vi pratade i alla fall om filmer, böcker, musik, killar, allt möjligt. Kul! Vi ska nog gå på "Los juegos del hambre: En llamas" när den kommer ut på bio. Hungerspelen alltså.

Runt tio på kvällen åkte jag med värdfamiljen till en liten by cirka en timme utanför Valencia. Byn hette Agullent och min värdmammas mamma hade växt upp där så jag fick träffa massa släkt. Igår var det en speciell "fiesta" där så det var massa folk ute på gatorna. Vid elva gick vi upp på ett litet berg med ljuslyktor (se bild nedan) och när vi kom upp längst upp la alla människor sina ljuslyktor i en hög utanför en stor kyrka. Sedan stod vi i en kö för att komma in i kyrkan och väl inne var det en lång kö fram till altaret där det fanns en skål med olja. Oljan skulle man ta på fingret och smörja in i en korsliknande rörelse någonstans på kroppen där man har ont/brukar ha ont. Det var annorunda men en rolig upplevelse.

Efter oljan var det lång kö ut ur kyrkan (haha mycket folk) och sedan gick vi ner till byn igen. Där nere var festen i full gång. Det var en scen med ett coverband som spelade allt från YMCA till några ABBA-låtar till typiska spanska sånger. När ABBA spelades vände sig släkten (typ 10-15 personer) mot mig och ropade "Aaaaa ABBA! Suecia!" och sedan sjöng de med till låtarna. Det var roligt, haha.

Jag förstå inte så mycket av vad de säger men värdfamiljens mormor var jättegullig. Hon frågade hela tiden om jag gillade byn och la fiesta. Hon sa också många gånger "Qué guapa" om mig vilket var gulligt. Jag kommer träffa dem i November igen tror jag. Släkten alltså. Då kanske jag kan prata lite mer med dem också, vem vet.


Det var små söta gränder i byn


I vissa gränder var det "lampor" uppsatta


Riktigt crappy bild men tog med den för att visa vad det var för sorts ljuslyktor. De var gjorda av papper och sedan satt det ett riktigt ljus i dem. Vissa lyktor såg ut som de solar vi har på kräftskivan i Sverige som ni kan se på bilden!


Kyrkan och den lilla brasan


Scenen där ABBA spelades

Kommentarer
Postat av: Fanny

Fy vad kul att få se "annan kultur" så! Och jag tror absolut du kommer kunna prata med dem i November! Haha, då kommer du ju säkert tala typ flytande (hehe, kanske inte riktigt, men nästan i alla fall)!

Svar: Ja det var verkligen jättekul!! Hahaha flytande var verkligen att ta i. Jag kommer säkert kunna förstå mycket men prata kommer nog fortfarande vara svårt.
Tilda Alnervik

2013-09-08 @ 19:08:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0