En fråga angående intervjun till utbytesåret

Hej! Jag läser din blogg eftersom jag nu när ansökan öppnar ska söka med IPK/UHR till ett år i Tyskland/Österrike. Jag är så otroligt nervös för att inte komma med. Har drömt om att åka som utbytesstudent så länge som jag kan minnas och går nu äntligen första året på gymnasiet så att jag kan söka. Har du några tips på vad man ska tänka på vid ansökan och intervju? Vet du om alla som ansöker får komma på intervju eller plockas vissa bort redan efter ansökan? Jag kan verkligen inte tänka mig något värre än att inte bli antagen, eftersom detta är min enda chans då alla andra organisationer har så sjukligt höga avgifter. Tack på förhand för svar :)

Jag tänkte att jag svarar på denna frågan i ett inlägg om det är fler som läser som ska ansöka snart. Precis vad denna tjej/kille undrar undrade nämligen jag också innan jag ansökte och jag hade gärna haft svar på frågorna!

Hur som helst, HEJ!
Du behöver verkligen inte oroa dig över att bli accepterad till programmet. Jag tror dom sa på intervjun att de har platser till alla som söker. Jag fick intrycket av att intervjun är mer till för att de ska få träffa personerna som söker och se vilka det är. Om man till exempel har F i alla ämnen på gymnasiet kanske man inte får åka eller om de kanske märker att man inte vill och att det är föräldrarna som försöker få en att åka (mina egna gissningar). Men om det är något du verkligen vill så behöver du inte oroa dig alls!

Det är egentligen inte något speciellt att tänka på under intervjun. På min intervju hade de skrivit ut lappar med händelser som tidigare utbytesstudenter hade varit med om. Ett exempel är "din värdfamilj tycker att du ockuperar badrummet för länge på morgonen" och sedan frågade dom hur man skulle hantera situationen. Det var inga frågor med rätt eller fel svar utan man fick mest säga vad man trodde man skulle göra och så hade vi en diskussion kring det. De tog även upp exempel på saker som man kan tänkas tycka är märkligt när man kommer till Spanien (i ditt fall blir det ju Tyskland/Österrike). Hela intervjun kändes mest som en förberedelse helt enkelt.

Det jag var mest nervös över var för delen som skulle vara på spanska, men det hade jag oroat mig för i onödan också. Det kom in en spansktalande tjej som bad oss intruducera oss på spanska. Typ "jag heter... jag bor.. jag har så många syskon" osv, du vet det man har gjort i skolan i många år. Sedan ställde hon frågor till varje person och jag ska vara ärlig; jag förstod INGENTING av vad hon sa, hahaha! Jag bara "Eeehhh..... Qué?" hela tiden men det gjorde ju tydligen ingenting för jag kom med ändå. :)

Om du eller någon annan har fler frågor om förberedelser inför året eller annat är det bara att säga till. Antingen via kommentarer på bloggen eller skicka ett mejl till [email protected].

Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0