Intervjun i Stockholm



I tisdags var det dags! Intervjun som jag har gått och varit lite smånervös över de senaste veckorna.
I måndags efter skolan tog jag och mamma bussen till Stockholm. Bussresan kändes snabb (trots att det egentligen var 4,5 timmar) för jag satt jag gjorde en labrapport i fysik. Halvtråkigt, men i alla fall något att döda tiden med. Runt tio kom vi fram till min syster och sedan satt vi och pratade med henne en stund innan vi alla tre gick och la oss.

Tisdagsförmiddagen spenderades i Stockholm city genom att gå i olika affärer och äta lunch. Jag hade inte varit alls nervös under dagen men när det var en timma kvar kom allt på en gång och jag blev asnervös. Vid två var jag i alla fall på Universitets- och högskolerådets (Internationella programkontoret har bytt namn) kontor. Jag behövde inte vänta många minuter i väntsalen tills två trevliga tjejer kom och hämtade mig och de andra två som skulle intervjuas.

Jag, de två andra sökande och intervjuarna satte oss i ett litet konferensrum och intervjun började. Det första vi fick göra var att presentera oss och berätta varför vi ville åka på ett utbytesår till Spanien. Därefter fick vi dra varsin lapp ur en hög. På den fanns det problem som tidigare utbytesstudenter hade haft och som vi nu skulle diskutera om hur vi skulle hantera situationen. Exempel på lappar kunde vara "Du känner dig ensam och övergiven första dagen i skolan, vad gör du?" eller "Din värdfamilj tycker att du ockuperar badrummet för länge på morgonen. Hur hanterar du situationen". Egentligen vad som helst som hade med utbytesåret att göra helt enkelt.

Efter lapparna diskuterade vi andra saker som kunde inträffa i Spanien och situationer som kan vara bra att vara förbered på. Till exempel att vi med stor sannorlikhet kommer vara sämst i klassen under året, haha. Men även andra saker som att året antagligen inte kommer vara jättelätt med språket i början. Vi fick även diskutera om hur vi tror spanjorer är och deras kultur. Allt var väldigt intressant!

Tillsist byttes de två intervjuarna ut mot en annan tjej som även pratade spanska. Först fick vi ställa frågor om Spaniens skolsystem och skolan i sig och sedan kom det jag hade varit så nervös över; delen på spanska. Vi skulle en och en berätta lite om oss själva och våra liv och sedan svara på frågor. Och hon pratade SÅ FORT. Det var jättesvårt att hänga med. Och ännu svårare var det att hitta orden till att svara. Men men... Jag vill ju åka till Spanien för att lära mig, right? Hur som helst så var det frågor om det man precis hade berättat om sig själv och några andra. Jag fick till exempel frågan om hur jag tror att Spanien och spanjorer är, och även varför jag vill åka till Spanien. Det var skitsvårt att svara på. haha. Awkward... 

Efter det fick vi träffa de första tjejerna igen och sedan var intervjun slut. Det var verkligen intressant och spännande. Nu är det bara att hålla tummarna för att jag blir antagen. I mitten av mars ska de skicka ut om jag har blivit det. Exciting!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0